Alex-Mirutziu-BIDFF.JPG

 

ALEX MIRUTZIU

PERFORMANCE & EXPOZITIE PERSONALA

un proiect prezentat in parteneriat cu Programul de Arta Performativa al Muzeului National de Arta Contemporana curatoriat de Ioana Paun

8 sept | 19:00 -22:00

@MUZEUL NATIONAL DE ARTA CONTEMPORANA

Str. Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, Aripa E4

 

dignity to the unsaid

PERFORMANCE

 8 SEPTEMBRIE | 20:00 - 20:30

 
Dignity-to-the-Unsaid-Alex-Mirutziu.jpg

Alex MIRUTZIU

performance | 2017 | Bucuresti / Cluj-Napoca
performeri |  Alex Popa | Irina Sibef | Cosmin Stanila

lucrare comisionata de BIDFF, realizat in parteneriat cu Muzeul National de Arta Contemporana Bucuresti si Galeria SABOT

Intentionez sa cercetez metode prin care una dintre cele mai importante scriitoare a secolului XX - Iris Murdoch - a reusit sa creeze sens printr-o abundenta de sensuri, spus si nespus, sensuri pe care le numesc - modalitati de a stapani lumea. Miscarea conceptuala dintre spus si nespus, este influentata de mereu prezenta fragmentare pe care o manifestam atunci cand privim lumea ca ‘ceva asemanator cu’, un aspect fatal al limitarilor noastre fizice. Fragmentam lumea ca sa putem sa o intelegem si sa functionam in interiorul ei.

Performance-ul include instalatia de sunet CAUSAL VARIATIONS FOR SOMETHING LIKE, o instalatie audio pe 3 canale, creata de Elías Merino, care propune o serie de obiecte sonore autonome bazate pe un tesut relationar care implica sunetul si oamenii ca actori, in cadrul performance-ului creat de Alex Mirutziu. Aceste entitati sonore sunt plasate/deplasate in spatiul fizic ascuns in spatele unei prezente in oglinda. Plasticitate, entitate dinamica non-umana, sinteza, ireductibilitate, discretie, lipsa obiectificarii, relatie, ecologie, temporalitate elastica, scindare, decorporalizare, algoritmic, sculptura sonora, articulare, reductionism, gest structural, gest permutator, variatie, lipsa ierarhiei, fizicalitate, procesul coexistentei,  eroare in comunicare.

21200687_10156128980603132_7986827914415069341_o.jpg
 

NO BLOOD BANK INCLUDED

EXPOZITIE PERSONALA ALEX MIRUTZIU

VERNISAJ | 8 SEPTEMBRIE | 19:00 - 22:00

Perioada de vizitare a expozitiei | 9-10 septembrie | 12:00 - 20:00

intrare pe baza biletului de vizitare a muzeului

 

Atata timp cat ne pozitionam frontal fata de un act artistic, primeaza afectivul, brutalitatea confruntarii. Lucrarile prezente in expozitie nu pot fi incasate frontal, fie vizual sau multisenzorial, ci prin ocol sau detour cu digestie lenta, care te poate consuma, chiar pierde. Lucrarile mele cele mai recente ies din logica ‘eu’ - aici — ‘restul’ - in afara, si problematizeaza dimensiunile incerte care coaguleaza un inteles sau altul, cat si relatiile de co-existenta dintre multiplele prezente, perspective sau aparente ale individului si lumii in care acesta e aruncat, care nu pot fi epuizate niciodata. 

Chiar si atunci cand ‘aici’ si ‘acum’ structureaza intelegerea noastra acestea sunt virusate de un act de reincepere, sau reimprejmuire a actului creativ. Cer regrupari, replieri. Insist in a crea un climat care prilejuieste aparitia a ceva care e mai apoi metabolizat. Selectia de lucrari prezentata apartine acestui mecanism de amenajare a semnificatiei prin proximitate. Nu cer o trecere prin rotile dintate ale criticii, ba din contra, pentru ca critica presupune o anumita pozitie de atac din afara obiectului criticat, scurtcircuitata de acumularea de constiinta a individului. Rareori acest mod de acces al realului a avut destul suflu pentru a ajunge la capatul unei demonstratii productive.

 
But as a document-3.jpg

BUT AS A DOCUMENT

Alex MIRUTZIU & Pär ANDERSSON

video | 12 min | 2015 | I'm the Invisible Man - Stockholm, MNAC Bucuresti

In locul unei posibilitati retorice de ancheta asupra unui poem, eu (Alex Mirutziu) si Pär Andersson am deturnat infrastructurile existente in jurul politicii de scriere si citire. 

 
Stay[s] against confusion-2.jpg

STAY[S] AGAINST CONFUSION

Alex MIRUTZIU

video | 14:53 min | 2016 | Delfina Foundation, Londra
dansator: Joshua HUBBARD
filmare: Kassandra POWELL & Loukas ELARK
montaj: Kassandra POWELL

“Stay[s] against confusion” abordeaza relatia dintre Etc., acumulare si evidenta. Cum este posibil sa facilitam Etc. intr-un performance live - acel spatiu de dupa performance este o problema reala pentru public, in timp ce tipurile de printuri, asa modeste cum sunt, pot face spatiul inconjurator sa dispara si lumea sa para infinita.

 
The Finnish method-3.jpg

THE FINNISH METHOD

Alex MIRUTZIU

performance filmat | 6:32 min | 2015 | Noua Galerie a Institutului Roman pentru Cultura si Cercetare in Stiinte Umaniste, Palazzo Corner, Bienala de la Venetia

E important sa ne intrebam: “ce performeaza?”. A investi nu numai cand construiesti, dar mai important sa reinvestesti in ideea cotidianului. Si in fiecare zi peisajul este schimbat multumita multiplilor agenti. 

 

WHERE IS THE POEM

Alex MIRUTZIU

performance pentru o mana si poem preparat | 9:49 min | 2013 | Galeria Sabot, Cluj - Napoca

Lucrarea se refera la conceptul de ‘Birocratie a Obiectelor’ care abordeaza dinamica si politica scrisului si cititului si la intelegerea dialectca a relatiei dintre cele doua, de la procesul de productie la cel de receptie. 

 

PENDING WORK #3 (MOMENTS OF SILENCE)

Alex MIRUTZIU

video | 15:38 min | 2011 | Galeria Rudiger Schottle, Munich

Pending Work #3 opereaza o actiune de memorial (momente de reculegere) instrumentata de agenti (copii) care datorita varstei biologice nu pot activa amintiri legate de evenimentele istorice petrecute cu mult inaintea nasterii lor. Astfel, actiunea se soldeaza prin constientizarea evenimentului carora cei prezenti incearca sa-i faca fata si care ii deruteaza dand nastere unei nelinisti intr-o structura de public ‘neasezat’, care se intreaba care e rostul lor acolo.

 
Five Moments of silence for Pending Work #7.jpg

FIVE MOMENTS OF SILENCE FOR PENDING WORK #7

Alex MIRUTZIU

performance filmat | 8:32 min | 2012 | IASPIS, Stockholm

Daca luam exemplul unui moment de reculegere, expresie care semnifica o perioada de contemplatie muta, rugaciune, reflexie sau meditatie - fara un obiect material despre care sa vorbim, pastrarea unor momente de reculegere ca in P.W.#7, nu pentru un eveniment din trecut, dar pentru evenimentele din constiinta care umplu plenul prezentului, readucem la viata obiectul trecut, ancorandu-l in prezent, prin constientizarea lui. Aici se naste o tensiune pluridimensionala, ca si cum in trecut am experimentat direct evenimentul pe care acum il plangem - suntem confruntati cu multiple obiecte care nu coincid niciodata cu unul singur, finit. Asadar, ceea ce deplangem cu adevarat este o imagine, pe care fiecare dintre noi si-o creeaza in creier, un obiect caruia sa ne dedicam. 

 
Scotopolitic Object #2 for five performers and electroacoustic impromptu-1.jpg

SCOTOPOLITIC OBJECT #2
FOR FIVE PERFORMERS AND ELECTROACOUSTIC IMPROMPTU

Alex MIRUTZIU & Elias MERINO

performance filmat | 4:50 min | 2014 | Centrul de Arta Contemporana, Ujazdowski Castle, Varsovia

Abordarea mea plaseaza obiectele si indivizii pe acelasi nivel ca agenti egali de influenta in actul performativ. Intrebarea pe care o ridic si urmaresc vizeaza tocmai acesta cautare; ce performeaza in actul creativ, nu cine performeaza, ce si de ce, nu cine si cu cine. De aici decurg progesiv alte intrebari specifice: ce ne face sa agream idea unei posibile traduceri a unui obiect sau eveniment intr-o forma artistica, atata timp cat obiectele sunt in permanenta angajate intr-un proces de schimbare.

 
Critique on how temples move faster than their shadows-2.jpg

CRITIQUE ON HOW TEMPLES MOVE FASTER THAN THEIR SHADOWS

Alex MIRUTZIU

video | 43:46 min |2010 | Galeria Mihai Nicodim, Los Angeles

Acest performance traseaza directii de discutie in care am incorporat ceea ce eu numesc practici ideologice destinate culturii, practici care stau in functia de verb a artei - in nemijlocirea sa si in abilitatea de a genera sens si informatie in diferente, intre actualitate si potentialitate, intre ceea ce este vazut si ceea ce este spus, ceea ce este facut si ceea ce poate fi facut - interogand modalitatea prin care ideile sunt afectate de contextul in care sunt produse. 

 

HISTORY IS NOTHING BUT MUSCLES IN ACTION

Alex MIRUTZIU & Razvan SADEAN

 

video | 26:18 min | 2011 | ZDB - Santa Catarina Palace, Lisabona

 

In aceasta lucrare, ne-am indreptat atentia spre actul simplu de a-l privi pe celalalt, suficient cat sa documentam o forma reala de dragoste delimitata de timp. In prezent, a ne privi unul pe altul este tot ceea ce putem face, avand in vedere ca momentul ‘acum’ este atat de instantaneu incat poate fi considerat aproape non-existent. 

 

 

ALEX MIRUTZIU

BIO

Alex Mirutziu s-a nascut in 1981 la Sibiu. A urmat studiile la Universitatea de Arta si Design din Cluj-Napoca, oras unde traieste si lucreaza in prezent, iar in 2008 a absolvit teatru fizic si performance la Universitatea din Huddersfield, UK. Alex Mirutziu este un artist care, prin performance, instalatii sau text, este preocupat de maniera in care spatiul se reorchestreaza in urma unei finalitati. 

Se foloseste de design pe care-l instrumenteaza birocratic si adapteaza evenimente personale si istorice strunite de o arestare philosofica, escortata de onestitate.A creat un colectiv - TAH29, cu un hiper-obiect, mai precis cu el insusi la varsta de 29 de ani si activeaza des in aceasta structura.

Dincolo de activitatea sa artistica, Mirutziu este interesat si de practicile teoretice, colaborand cu diferiti artisti, scriitori, muzicieni, designeri sau filozofi straini sau institutii de prestigiu. (Graham Foust, Graham Harman, Elias Merino — Royal College of Arts, London, Von Kraal Theatre, Estonia, Konstfack, Stockholm, Bezalel University of Art and Design, Tel Aviv, Power Plant, Toronto, The Glass Factory Lab, Boda, Mucsarnok Kunsthalle, Budapest, Center for Contemporary Art, Warsaw, National Museum, Warsaw, Bienala de la Venetia (2015).

Mai multe despre artist pe website-ul personal: alexmirutziu.com

Sunt constient ca intreprinderile mele in diverse forme (scrieri, obiecte, actiuni vii) sunt o idealizare arbitrara a realitatii. Functionez in paradigma - lumea ca suma de probleme -  in postura unui lucrator lingvistic. Ma interseaza un soi de intelegere cu conditia asumarii esecului de a intelege. Sunt un artist in contra - timp, constient ca incerc sa dau un sens existentei lucrurilor cand e prea tarziu. Profesia mea e cea a unui delimitator. 
— Alex MIRUTZIU