12 SEPT / 18:00 / CINEMA ELVIRE POPESCO
Situate la limita dintre realitate și intangibil, existență și dispariție, filmele din calupul Motion Signals surprind mișcarea ca mod de cunoaștere sau ritual de transformare. Corpurile plutesc prin oceane, se destramă în vise și pulsează pe fundalul peisajelor în perpetuă schimbare, ezitând între control obsesiv și abandon complet. Ele iau naștere pe ecran ca niște amintiri primordiale, suspendate între semnificație evidentă și mister indescifrabil.
BALEINES
8’23”, 2025, BE
R: Sylvain Dufayard
O cameră se mișcă printre trupurile a patru femei, care își păstrează o verticalitate ciudată în ciuda scufundării în ocean. Asemenea unor balene adormite, ele se lasă purtate de valuri, fără teamă sau reținere, cu fețele lipite de suprafața apei.
HUN TUN
14’58”, 2024, CZ
R: Magdalena Hejzlarová
O tânără își măsoară puterile cu însuși regele haosului. Cu cât își dorește mai mult să învingă, cu atât reușește mai puțin. Printr-o poveste mitologică, autoarea privește înapoi la momentul în care a descoperit că există în viață lucruri pe care nu le va putea controla niciodată.
ÎLE TÊTE NUE
9’23”, 2025, FR
R: Aitor Ibáñez
C: Francesca Lattuada
Un deal se înalță, o piatră se desfășoară: pentru că filmul este proiectat digital, vom spune că e o poezie pentru copii și vom încerca să numărăm dincolo de unu. Nu e sigur că vom reuși.
ELLEX / ELLEY
11’26”, 2025, CA
R: Valeria Galluccio
C: Valeria Galluccio
ElleX, o ființă androgină cu un corp zvelt, se mișcă printr-o lume suspendată sub o ploaie de comete luminoase. Pe măsură ce pământul se înclină, corpul ei eliberează perle strălucitoare, o substanță vitală ascunsă. Dezechilibrată, ElleX pornește într-un pelerinaj prin spațiul restrâns al lumii sale, unde perlele se transformă în ElleY, o clonă a ei. Cele două replici se angajează într-un schimb senzorial intens, împărtășind energie și plăcere, transformându-se în flori luminoase pe o pânză albă. La finalul dansului, ele își dezvăluie esența de lumină și energie vitală.
NOTHING EXISTS UNTIL IT MOVES
8’59”, 2025, IE
R: Hutchinson | Kemp
Nothing Exists Until It Moves folosește o tehnică de vizualizare computerizată numită frame differencing pentru a extrage și accentua toată activitatea dintr-o imagine în mișcare. Un corp întâlnește un mediu nevăzut, revelat doar prin perturbarea acestuia. Pământul se mișcă, pietrele se împrăștie și tufișurile tremură spre conștiință, dezvăluind violența subtilă a existenței.
THALAMUS
20’, 2025, PL
R: Natalia Lis
Thalamus invită spectatorul într-o călătorie prin terenul visului, acolo unde sinele se dizolvă într-un ceva mai vechi, mai adânc și colectiv recunoscut. Rezultatul unui proces de laborator, filmul explorează limbajul mișcării ca mijloc de acces către ceea ce se află dincolo de gând – unde imaginile ies la suprafață înaintea înțelegerii, iar simbolurile apar ca urme ale unor origini uitate.
Filmul își ia numele de la o structură centrală a creierului care transmite informații senzoriale și ajută la reglarea somnului, conștiinței și stării de veghe. Aceasta acționează ca o poartă neurală – aici percepția devine experiență, iar senzația se transformă în sens. Thalamus reflectă această funcție, acționând ca o limită cinematografică între ceea ce este cunoscut și ceea ce este intuit.
THE CHILDREN OF ORPHEUS
8’18”, 2025, UK
R: Derkan Doğan
Un scurtmetraj experimental care explorează sinteza haotică și unificatoare dintre muzică, sunet și dans în peisajul urban agitat și nebunesc al Londrei.